Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2011

Μήπως είμαι μια πεταλούδα που ονειρεύεται πως είμαι άνθρωπος ή το αντίστροφο;

Αυτό ήταν το ερώτημα του κινέζου σοφού, προ χιλιάδων ετών που τον απασχολούσε.
Στην πραγματικότητα έβαζε το πιο βασικό ερώτημα που υπάρχει από καταβολής κόσμου.


Υπάρχει αντικειμενική πραγματικότητα;( Το πρόβλημα της ουσίας)
Ο κόσμος που υπάρχει γύρω μου υπάρχει  αληθινά ή είναι δημιουργήματα  της φαντασίας μου ;
Αυτή είναι η πραγματική διαχωριστική γραμμή όλων των φιλοσόφων , όλων των κοσμοθεωριών , που έκτοτε χωρίζονται σε δυο μεγάλα στρατόπεδα ανάλογα την απάντηση που δίνουν, σ΄αυτό το καθοριστικό ερώτημα.
Το μεγάλο στρατόπεδο του ιδεαλισμού , με τα πολλά παρακλάδια του τοποθετείται αρνητικά.
O Υποκειμενικός Ιδεαλισμός θεωρεί τον εξωτερικό κόσμο μια φαντασίωση μας  και ανύπαρκτο.
Ο Αντικειμενικός Ιδεαλισμός  - και όλες οι θρησκείες- θεωρούν το εξωτερικό κόσμο , ένα ατελές δημιούργημα και  φαινόμενο ενός πανίσχυρου πνεύματος ή πνευμάτων.
Στο αντίθετο στρατόπεδο του Υλισμού υπάρχουν και εδώ πολλά παρακλάδια.
Η βασική σκέψη όμως είναι ότι ο κόσμος υπάρχει  αντικειμενικά, ανεξάρτητα από την φαντασία μας και δεν είναι δημιούργημα κανενός πνεύματος αλλά υπάρχει αιώνια.
Ενδιάμεσα στέκεται το ρεύμα των αγνωστικιστών, το οποίο δεν θεωρεί ότι ο άνθρωπος είναι σε θέση να δώσει μια οριστική απάντηση στο μεγάλο αυτό βασικό ζήτημα.
Εσύ τι λες;


4 σχόλια:

  1. αν ονειρεύεσαι μόνος σου, είναι όνειρο
    αν ονειρευόμαστε μαζί, είναι πραγματικότητα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ σωστά.Οι δικές μου αισθήσεις μπορεί να με εξαπατούν.
    Η κοινή εμπειρία ,μας δίνει περισσότερη βεβαιότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είμαστε αυτό που σκεφτόμαστε φίλε Μάρκο
    και αυτό ειναι η αλήθεια απο επιστημονικής άποψης και όχι αυτό που μας πλασσάρουν οι άλλοι
    Την ύπαρξη του την ΚΑΘΟΡΙΖΕΙ ο ίδιος ο άνθρωπος που ειναι και ΑΦΕΝΤΗΣ της μοίρας του

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φίλε Johndoctor,
    Θα το διατυπώσω κάπως αλλιώς.
    Ο άνθρωπος γράφει την πορεία του με τα έργα του και τις επιλογές του , μέσα στο περιβάλλον που ζει.
    Ανοίγεις το τεράστιας σημασίας κεφάλαιο της ελευθερίας και αναγκαιότητας, που θα το πραγματευτώ προσεχώς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή